Sportevenement: NK afstanden schaatsen THIALF
Op zondag 2 november heb ik gekeken naar het sportevenement afstanden schaatsen. Dit evenement vond plaats in de schaatshal Thialf te Heerenveen. Ik ben hier naartoe gegaan samen met Anne Peters. Samen zijn we opzoek gegaan naar een geschikt evenement dat in onze omgeving ligt. Op internet is veel keuze uit evenementen waaraan je kunt deelnemen. Het schaatsen sprak ons toch wel het meest aan. Vaak zie je het op tv wel eens voorbij komen maar beide hadden we nog nooit zulke wedstrijden in het echt meegemaakt. En vaak wordt er op tv maar de helft van de organisatie laten zien, namelijk de wedstrijd zelf. De kaartjes waren te bestellen via de site.
Binnenkomst
Thialf is een erg grote schaatshal waar ook vaak wedstrijden worden gereden op hoog niveau. Rondom de hal is een grote parkeerplaats waar genoeg ruimte is om de auto te parkeren. Voor de ingang van Thialf was een grote poort te zien waarmee vooral de sponsor: KPN gepromoot werd. Het bedrijf wordt gepromoot door het uitdelen van mutsen, sjaals, borden langs de wedstrijdbaan en de aankleding in de hal. KPN is dus duidelijk de hoofdsponsor van dit evenement.
De wedstrijd
De wedstrijd is goed georganiseerd. Helaas hebben we geen kijkje kunnen nemen achter de schermen, maar we hebben veel opgepikt vanaf de tribune.
De wedstrijd begint met twee schaatsers achter de lijn. Dan klinkt er het volgende: Go o the start: reaaaady…… PANG! Als het startschot klonk, schoten de schaatsers weg. De tijd en afstand worden bijgehouden op het scorebord. Bij een valse start klinkt er een schelle fluit en een Mario game over geluid. Dit geluid is te horen in onderstaande link.
Tijdens de wedstrijd klinkt er muziek en gejuich vanuit het enthousiaste publiek. Dit gejuich gebeurd vanuit een soort van wave die met de schaatser mee gaat. Het is leuk om te zien hoe het publiek opgaat in een wedstrijd. Na elke wedstrijd was er een moment dat er een interview gehouden werd door de presentator met de winnende schaatser.
Sponsoren
Tijdens de wedstrijd heb ik even om mij heen gekeken en kwam ik tot de ontdekking hoeveel sponsoren er eigenlijk nodig zijn om zo’n groot evenement te kunnen organiseren. De volgende bedrijven hebben dit evenement gesponsord:
- Lotto
- Beslist.nl
- Kpn
- Schaatsen.nl
- FedFex
- Druwerkdeal.nl
- AfterPay (gaf ook gratis sjaals weg)
- Plantina
- Athleteshop
- ISkate
- Unox (verkocht snert en broodjes unox worst)
Ook trad er tussen de wedstrijden door een band op met cheerleaders en verschillende instrumenten. Deze band heette: kleintje pils.
Kerntaken en beroepscompetenties van de SGM-professional
KT3 managet de bedrijfsvoering van een sportorganisatie: SGM6 ‘’ managen en financiën ‘’.
Deze taak is terug te zien in het evenement, want er zijn natuurlijk kosten verbonden aan de organisatie van dit evenement. Hier zijn de sponsoren voor die allemaal een hoop geld inleggen.
KT4: Ontwikkelt, positioneert en begeleidt sport- en bewegingsprogramma’s.
Voor een schaatswedstrijd moet een programma opgezet worden voor de deelnemende schaatser met begintijden. Ook moet er een programma gemaakt worden van het hele evenement. Vanaf de start van het evenement tot aan de laatste minuut inclusief de pauzes.
Om het evenement goed te laten verlopen is KT overstijgende competenties noodzakelijk.
Communicatie, samenwerking, ontwikkeling en borgen van sporteigenheid zijn erg belangrijk. Zonder deze competenties zou het evenement een chaos zijn en niet op de juiste manier verlopen.
Een goede planning is het halve werk.
Inzichten met effect op mijn eigen sporthart
Na het bezoeken van dit evenement heb ik mijn sporthart weer een beetje verbreed. Normaal als je naar een wedstrijd gaat kijken let je op hele andere dingen dan ‘de organisatie van het evenement’. We leken wel een stel toeristen, maar hebben goed om ons heen gekeken. Ik ben tot andere inzichten gekomen en ben erachter gekomen hoe ingewikkeld het eigenlijk is om een evenement te organiseren en ook nog op een goede manier te laten verlopen. Voor elke activiteit worden mensen ingezet. Security staat bij elke ingang, folders worden uitgedeeld, activiteiten worden georganiseerd door sponsoren (zo maken ze reclame voor zichzelf, handig bij een evenement als deze! Er komen genoeg toeschouwers langs om even een kijkje te nemen bij de activiteit). Zo werd er door ISkate een schaatsactiviteit georganiseerd. Op een gladde plaat moesten kinderen gaan schaatsen met wollen sokken aan hun voeten. De score was te zien op een groot scherm.